علی اکبری - شاهد

علی اکبری - شاهد
پژوهش و تحقیق درس حرفه و فن دوره راهنمایی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی ،پژوهشی ،درسی و آدرس herfa.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 «به نام خداوندی که همه امیدمان به اوست»

 

تقدیم به همه آن هایی که می اندیشند و با عقلانیت سخن می گویند.

به من بگو فراموش می کنم               نشانم بده ممکن است یادم بماند               بگذار انجام بدهم می فهمم

سلام. در این مطلب به موضوعی به نام این که «فیزیک و حرفه و فن با هم برادرند»، با این سرفصل به مطالبی می پردازیم که اگر چه آن ها در درسی به نام فیزیک موجود است اما در حقیقت همان مطالب در درس شیرین حرفه و فن هم موجود می باشد. درس فیزیک از سال اول دبیرستان وارد مبحث درسی دانش آموزان می شود اما درس حرفه و فن در3سال راهنمایی فقط می باشد و در دوره دبیرستان هم کاملاحذف می شوداما برویم سر اصل مطلب که فیزیک برادر حرفه است.

ابزار مشابه فیزیک و حرفه و فن :

1- آمپر سنج: آمپرسنج یا آمپر متر دستگاهی است که برای اندازه گیری جریان عبوری از یک مدار مورد استفاده قرار می گیرد. اولین آمپرسنج توسط دی آرسون وال ساخته شد که آمپرسنجی با سیم پیچ چرخان است. از آمپرسنج برای سنجش   جریان استفاده می شود.

2- عدسی:لنز به زبان فارسی یعنی عدسی که در واقع از ذره بینی تشکیل شده که تصویر را کوچک تر با بزرگ تر از اندازه واقعی خود نشان می دهد. چشم انسان هم از عدسی ساخته شده است. عدسی چشم، یک عدسی همگرای دو کوژ است که از ماده ای ژله مانند، انعطاف پذیر و شفاف ساخته شده است. ضریب شکست عدسی چشم تقریبا 1/437 است.

3- دیود:دیود ها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می دهند. مقدار ولتاژی که باعث می شود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ولتاژ آستانه می نامند که چیزی حدود 6/0 تا7/0 ولت می باشد. در دسته بندی اصلی، دیود ها به سه قسمت اصلی تسیم می کنند، دیود هایسیگنال که برای آشکار سازی در رادیو بکار می روند و جریانی در حد میلی آمپر از خود عبور می دهند، دیود های یکسو کننده که برای یکسوسازی جریان های متناوب بکار برده می شوند و توانایی عبور جریانهای زیاد را دارند و بالاخره دیود های زنر که برای تثبیت ولتاژ از آنها استفاده می شود. برای شناسایی قسمت +و – دیود از اهم متر استفاده می شود که با توجه به عقربه ی اهم متر می توان این شناسایی را انجام داد.

4- فیوز: فیوز وسیله ای است که مدار های الکتریکی را در برابر جریان غیر مجاز محافظت می کند اگر جریانی بیس از جریان استاندارد فیوز از آن بگذرد متناسب با نوع فیوز و میزان جریان گذرنده از مدار جریان برق توسط فیوز قطع خواهد شد .

5- فنر: فنر ابزار مکانیکی است که برای ذخیره انرژی مکانیکی بکار می رود و دارای نیروی ارتجاعی است. با استفاده از دستگاه و ابزارهای مورد نیاز فنر های مختلف با اندازه های مختلف را تولید می کند که «فنر پیچ مکانیکی» نام دارد. انواع فنر:

* فنر ساعت * فنر لول * فنر ارتعاشی * فنر پارابولیک * دست فنر تخت * فنر پیچشی * فنر نانو لوله ای*

 

 

   

 

6- ولت سنج: ولت سنج یا ولت متر، دستگاهی است که برای اندازه گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی در دو سر یک مدار الکتریکی بکار می رود. ولتاژ را می توان از طریق جریانی که در یک مقاومت ایجاد می کند اندازه گرفت. از این نظر می توان گفت که ولت سنج یک آمپرسنج با مقاومت بسیار زیاد است. یکی از مسائلی که در طراحی ولت سنج باید در نظر گرفت این است که جریانی که ولت سنج برای اندازه گیری ولتاژ تولید می کند ابید تلا جایی که ممکن است کمترین اختلال را در مدار داشته باشد، در نتیجه جریان تولید شده باید بسیار کم باشد. بدین منظور از یک آمپر سنج یا میکروآمپرسنج که با یک مقاومت بالا سری شده باشد استفاده می شود.

7- موتور الکتریکی: یک موتور الکتریکی، جریان الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به اکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می شود. این دو وسیله به جز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترو مغناطیس کار می کنند، اما موتور هایی که بر اساس پدیده های دیگری نظیر نیروی الکترو استاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می کنند، هم وجود دارند.

8- مقاومت:مقاومت الکتریکی یا آمپدانس بیانگر یک جسم فیزیکی در برابر عبور جریان الکتریکی ازآن است. واحد بین المای مقاومت الکتریکی، اهم است. مقدار معکوس این کمیّت رسانایی الکتریکی یا ادمیتانس نام دارد که با زیمنس اندازه گیری می شود.

9- کولیس:کولیس یا قطر سنج یکی از ابزار بکار رفته در فلز گری و مهندسی مکانیک است. از کولیس برای اندازه گیری فاصله میان دو جسم یا دو نقطه استفاده می کنند. ساده ترین گونه کولیس پرگاری است که ساق هایش به بیرون یا به تو خم ده اند. امروزه جدیدترین کولیس ها دیجیتالی هستند  که به راحتی قطر یک تار مو را با دقّت اندازه گیری بالا بر روی صفحه دیجیتال خود به شما نشان می دهد.

10- آزمایشهای مشابه فیزیک و حرفه: 1- مدار های الکتریکی 2-آمپر سنج 3-ساختمان داخلی چراغ قوه 4-قانون اهم 5- آزمایش بهای الکتریکی 6- پایستگی انرژی مکانیکی 7-...

اما در آخر این تحقیق این را بگویم که این 10 مورد شباهت های دروس فیزیک و حرفه می باشند ، که در مورد 10 دیدید 6 مورد از آن آزمایش های مشابه را گفته بودم. هدف من از این نوشته این بود که فکر بر آن نکنید که حرفه در 3 سال تمام می شود بلکه تازه ما در دوره ی دبیرستان و دانشگاه اگر کسانی که رشته های فنی رفتند حرفه شروع آن ها خواهد بود امید وارم تا حدی تفاهم بین فیزیک و حرفه را به شما منتقل کرده باشم. خدا حافظ « به امیدی که با تدبیر همراه باشد»                     نویسنده و تهیه کننده : مهدی عنابستانی

 


[ 23 مرداد 1392برچسب:, ] [ 21:19 ] [ ]
درباره وبلاگ

سلام این یک وبلاگ علمی ،پژوهشی مخصوص دبیران و دانش آموزان می باشد .بسیار خوشحال می شوم تا مطالب ارزنده شما را با نام و مشخصات خودتان در این وبلاگ ثبت کنم . منتظر شما هستم .
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 328
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1



کد متحرک کردن عنوان وب